علیرضاعلیرضا، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 26 روز سن داره
امیرحسین امیرحسین ، تا این لحظه: 7 سال و 10 روز سن داره

پسرهای دوست داشتنی ما

بچه های عاقل یا باهوش؟!

1393/2/22 8:13
نویسنده : mahtab
343 بازدید
اشتراک گذاری

 

پیش نوشت: این مطلب رو به نقل مستقیم از این وبلاگ  براتون  اینجا گذاشتم چون برای خودم خوندنش خیلی جذاب و مفید بود.

 

"تا حالا دقت کردین فرق عقل و هوش چیه؟ دایره شناخت هرکدوم کجاست؟

کدوم نقش پررنگ تری تو زندگی و سعادت آدم داره؟

و کدوم بیشتر توصیه شده و....کدوم بیشتر بهش پرداخته میشه؟

شاید مقایسه درست نباشه، اثبات اهمیت یک کدوم هم به معنی نفی اون یکی نیست.

استاد فلسفه داشت میگفت تمایز انسان و حیوان در تعقل و فهم کردنه و در هوش چه بسا حیوانات از انسان جلو هم باشن . چه اینکه روباه مشهوره به زیرکی یا خیلی فهم های هوشی دیگه ای که تو حیوانات هست. مثلا مهندسی و لانه سازی مورچه یا زنبور. ولی اون چیزی که برای انسان حیاتیه تعقله. به نقل از استاد جواب دادن به 5 پرسش اساسی که من کیم ، از کجا اومدم، به کجا اومدم،برای چی اومدم، به کجا میخوام برم

تو قرآن هم که این تنبیهات زیاده: افلا تعقلون و افلا تتفکرون و...

با یکم دقت میبینیم که الان همه تبلیغات و تشویقات مخصوصا برای بچه حول افزایش هوش و نخبه پروری و این جور الفاظه که خودتون بهتر میدونید

خودم که نگاه کردم دیدم اصلا این تربیته که به درد نظام سرمایه داری میخوره ، انسانهایی که خوب کشف کنند و کم بفهمند!

چرا کم بفهمند چون نتونن در نظام عالم تشخیص بدن که جایگاه این همه تولید و. مصرف چیه و سعادت انسان در کجاست تا اعتراضی به خیلی چیزها نکنن و خوب کشف کنن تا هرروز یک ابتکار و اختراع نو برای تولید کننده ها و جلب بازارهاشون داشته باشن

البته این یک زاویه دیده نمیشه گفت که همه مبلغین این نحوه رشد همچین قصدی دارن

حرف فقط اینه که هوش خیلی خوبه ولی اگر نزد یک انسان هدایت یافته و عاقل باشه و میبینیم که فجایع عالم رو همین علم داران بی وجدان و عقل رقم زدن. چون اون که عقل نداره بدون ابزار کاری ازش بر نمیاد .باز هم به قول استاد دزد چون با چراغ آید گزیده برد.

ودر آخر که بیاین یه شیوه ای پیدا کنیم که تو این دنیای پر هیاهو و زرق برق بچه هایی تربیت کنیم که تفکرشون بر هیجانات و تمایلاتشون غالب باشه"

 

به نقل از :  http://teflrobab.blogfa.com/post/47

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

الناز مامان آوا
19 اردیبهشت 93 19:27
عالي بود ممنون. به نظر من 50 درصد هوش ارثيه و 50 درصد ذيگش اكتسابيه
mahtab
پاسخ
البته اینجا منظور تفاوت بین معانی ِ هوش و عقل بود
رزماری
20 اردیبهشت 93 8:52
بسیار عالی بود . شاید یه علامت سوال اینچنینی برامون لازم بود که یه مکثی بکنیم و ببینیم بیشتر به سمت "عقل" پروری داریم میریم یا "هوش" پروری
mahtab
پاسخ
ایشالا راهمونو درست انتخاب کنیم و در ادامه دادنش موفق باشیم به یاری خودش
مهدیه
20 اردیبهشت 93 9:43
نظرات پست پایینت فعال نبود. گفتم این جا بنویسم.دختر منم لوزه داره . من اصلا نگران نیستم. بنظرت خطرناکه؟ آخه دکترش گفت سه ساله که شد بیارینش عمل کنیم خوب میشه. الانم با دهان باز می خوابه. خر و پف نمی کنه . تو دماغی هم نیست. ظاهرا دلیل سرماخوردگی های زود به زودش هم همین لوزه های متورمه! راستی. دکتر فاطمه سادات خیلی به ندرت از آنتی بیوتیک استفاده می کنه.معتقده اگه سرماخوردگی رو زود کنترل کنیم اصلا کار به استفاده از آنتی بیوتیک نمی رسه. مثل خارجی هاست
mahtab
پاسخ
خدا رو شکر زیاد حاد نیست شرایط فاطمه سادات پسرمنم بعضی مواقع اذیت میشه و با دهان باز میخوابه یا خرو پف میکنه دکتری که پسری رو پیشش می برم مثلا اهل داروی زیاد دادن و بی موقع دارو دادن نیست اما از شانس بد فکر کنم هر بار شرایط پسرمون جوری بوده که محبور میشده دارم بده بهش خودمم موندم... چه خوب، دکترتون خارجکیه
مهدیه
20 اردیبهشت 93 9:46
عالی بود. تابحال این جور به این مسئله نگاه نکرده بودم.کاملا درسته. ایشالا که بتونیم بچه هایی عاقل تربیت کنیم. تا از هوش خدادادی شون به بهترین نحو استفاده کنن
mahtab
پاسخ
منم تا حالا به این نکته فکر نکرده بودم و کسی هم وادارم نکرده بود این مدلی فکر کنم اینه که عااااشق این پست دوستمونم
شهره
20 اردیبهشت 93 17:59
عزیزم خیلی ناراحت شدم بخاطر سرماخوردگی علیرضاجون. حالش خوب شده؟؟
mahtab
پاسخ
بله خدا رو شکر خوبه، ممنون از لطفت عزیزم کلا زیاد سرماخوردگیهاش حاد نیست و از شیطنتش نمیکاهه ناراحتیم فقط از مصرف آنتی بیوتیکه
معصوم/مامان جان جان فاطمه
22 اردیبهشت 93 15:21
اول بگم که هر وقت میام اینجا بعدش با یه حس خوب میرم,همیشه یه مطلب مفید اینجا برای خوندن پیدا میشه,پس هوارتا بوس من واقعا تا حالا به نکته به این مهمی حتی فکر هم نکرده بودم,ولی هوش و میشه پرورش داد ولی عقل و چی
mahtab
پاسخ
شما لطف داريد منم تاحالا فکر نکرده بودم...البته هميشه به خودم ميگفتم که فقط باهوش شدنشون مهم نيست که...بايد آدم بارشون آورد....فکر کنم در خصوص سوال شما اين حديث به کاربياد که: العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان عقل آن چيزيست که به واسطه اش خداوند رحمان عبادت ميشود و بهشت عايد ميگردد
مامان محمد مهدي (مرضيه)
24 اردیبهشت 93 10:29
اتفاقا همسرم هميشه ميگن نبايد فقط ذوق كرد كه بچه باهوشه، بلكه بايد يه جوري بارش بياريم تا بتونه از هوشش به خوبي استفاده كنه تا به بيراهه نره و در واقع عاقل باشه از مطلب خوبت ممنون دوست جوني
mahtab
پاسخ
پس با این حساب شما یک پا استادین برا خودتون قابل شما رو نداشت دوست جون عزیزم