علیرضاعلیرضا، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 6 روز سن داره
امیرحسین امیرحسین ، تا این لحظه: 7 سال و 21 روز سن داره

پسرهای دوست داشتنی ما

معادل ِ "ش ی ط و ن" ؟!

1392/8/11 15:29
نویسنده : mahtab
284 بازدید
اشتراک گذاری

اون اوایل که تازه پسری به دنیا اومده بود یکی از دوستانم اومده بود دیدنمون، وقتی بر حسب نیاز از واژه ی شیطون برای پسری استفاده کردم بهم گفت: چرا اینطور بهش میگی؟ شیطون به این بدی، این بچه به این خوبی، دلت میاد؟  و این حرف تا مدتی تو ذهنم بود و سعی میکردم رعایت کنم و بچمو شیطون خطاب نکنم(هرچند میدونم و میدونیم که منظور از استفاده از این کلمه به طور معمول و تو جامعمون بد طینتی و بد جنسی و چیزهای انچنان بد هم نیست).

خلاصه این روزها که پسری خیلی پرجنب و جوش شده و داره از دیوار راست میره بالا (البته از دیوار که نه بهتره بگم از آشپزخونه و کابینتهاشچشمک)، هربار برای غرغر کردن و درد دل کردن پیش بقیه از واژه شیطنت استفاده میکنم با خودم میگم آخه چه کلمه ی دیگه ای میتونم به کار ببرم برا این وروجک که بتونم باهاش عمق فاجعه رو نشون بدم؟!

مامانم هم چند باری بهم تذکر داده که نگو این بچه شیطونه، ذائقشه و طبیعیه این حالاتش.

حالا من موندم و یه پسر ِ ...

پسری که براش دنبال صفت میگردم، صفتی که خوب بتونه توصیف کنه وضعیتی رو که این روزها برامون ساخته، صفتی که بتونه استیصال گهگاه  من و همسرم رو از دستش و خستگی جسمی و روحیمونو خوب نشون بده،

صفتی که با گفتنش نه سیخ بسوزه نه کباب نیشخند

 

فرهنگستان زبان و ادب فارسی مددی؟!

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

فهیمه
11 آبان 92 7:56
بگو بازیگوش
این بهتره


عزیزم "بازیگوش" هم میگیم بهش اما گاهی خیلی کمه براش
مرضيه (مامان محمدمهدي)
11 آبان 92 9:00
چه جالب
من و همسرم بارها در اين باره بحث كرديم
من هم هر وقت ميگم شيطون، همسرم بهم ايراد مي گيره
خيلي فكر كردم و جديدا سعي مي كنم از واژه وروجك بيشتر استفاده كنم

یا بهتره بگی چه تفاهمی؟!
ما هم "وروجکو" به کار میبریم اما میدونی چیه، تو مواقع عصبانیت این کلمه نمیتونه آتیش درونمونو خوب نشون بده


افسانه
11 آبان 92 9:08
خب بگو بلا... نظرت چيه؟؟
من به پسرم مي گم بلاچه البته شيطون هم مي گم چون منظورم از شيطون ابليس كه نيست كه بچه پر جنب و جوشه فقط... اين اصطلاح متداولي تو زبان فارسي.. به دلت بدنيار
ديدي بهت سر زدم


بلا؟ خب خوبه ولی آدمو یاد دور از جون همه بچه ها، "بلا" میندازه
اتفاقا خواهر شوهر من هم به نوش میگه "بلاچی"
آره دیگه ما که منظور خودمونو میدونیم بقیه میخوان بدونن میخوان ندونن، ما چیکار کنیم، مگه نه؟!
عزیزم ادرستو نذاشتی، مامان بهداد جان هستی آیا؟

الناز مامان آوا
11 آبان 92 17:53
به نظر من همون شيطون خوبه
ما هم همين شيطونو به كار ميبريم.معني اين شيطوني كه ما به كار ميبريم با اون يكي شيطان واقعي فرق ميكنه
خودتو خسته نكن مهتاب جون واژه اي بهتر از شيطون واسه بچه هاي ما پيدا نميشه

آره الناز جون، منم میگم همون خوبه
میترسم بیاییم مثل کلاغه راه رفتن کبکو یاد بگیریم راه رفتن خودمونم یادمون بره

لیلی
11 آبان 92 23:05
پر جنب و جوش-اکتیو- پرهیاهو!-بیش فعال-پرهیجان... یعنی ایده هام تو حلقم!


لیلی جان خوبه بیشتر ادامه ندادی، ترسیدم به جاهای باریکتر هم برسی! بیش فعال! اسکیزو فرن؟!
مهدیه ( مادر دختری)
12 آبان 92 0:38
منم با یه همچین معضلی مواجه شدم و از اون به بعد گفتم فرشته ی بازیگوش!


شما به دخملت میگی فرشته ی بازیگوش، ما به پسرمون بگیم چی ِ بازیگوش؟
ترنجي
12 آبان 92 8:51
وروجك !

به عنوان صفت میشه از وروجک استفاده کرد اما برای مصدر باید چه کرد؟مثلا باید بگیم این بچه خیلی داره وروجکی میکنه؟


رزماری
13 آبان 92 10:34
فقط بگو علیرضا البته با یه لحنی حدا از لحنی که به طور معمول میگی .
چون فقط این آقا علیرضاست که می تونه هم بازیگوش باشه ، هم وروجک باشه ،‌هم کارهای محیرالعقول انجام بده هم بابا مامانش رو به استیصال برسونه

واقعا هم فقط علیرضاست که میتونه از عهده این کارها بربیاد
خواهرم گاهی بهش میگه:
" تو چقدر علیرضایی!"


سمیرا
7 آذر 92 15:34
mahtab
پاسخ
رها
9 آذر 92 23:10
وروجک رو یادت نیست چه بلاهایی به سر آقای نجار بنده خدا میاورد؟ دیگه علیرضا کوچولو بدتر از اون که نیست وروجک ... من به دیانا میگم وروجک
mahtab
پاسخ
راست میگین، هرچی باشه پسر ما از اون که وروجک تر نیست وروجک دیانا، بر وزن پرنسس دیانا قربونش برم با هر دو تا عنوانش