علیرضاعلیرضا، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 16 روز سن داره
امیرحسین امیرحسین 7 سالگیت مبارک

پسرهای دوست داشتنی ما

اندر فواید چهار دست و پا رفتن ِ بچه ها

1392/2/21 10:18
نویسنده : mahtab
15,262 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

چند روز پیش خونه ی یکی از دوستانمون بودم که یه دختر 45 روز بزرگتر از پسر من داره، میگفت که دخترش هنوز چهار دست و پا نمیره و دکتر گفته نذارش تو روروک تا به چهار دست و پا رفتن بیفته، 

شنیدین که میگن بعضی بچه ها چهار دست و پا نمیرن و یک دفعه راه میفتن، من شنیده بودم و بهش گفتم، گفت دکتر گفته سعی کن چهار دست و پا بره، روروک جلوی چهار دست و پا رفتنشو میگیره، چهار دست و پا رفتن خیلی فواید داره

منم کلی تعجبناک شدم و البته خوشحال که پسرکم یاد گرفته و نگران که نکنه دخترش یاد نگیره(ایشالا اونم یاد میگیره)

این شد که رفتم یه نیمچه تحقیقی به زبان اصلی انجام دادم و نتیجشو گذاشتم اینجا شاید به درد شما هم بخوره

با خوندن این مطالب  دوباره کلی به قدرت خدا پی بردم

پی نوشت: چقدر این واژه ی چهار دست و پا رفتن طولانیه، انگلیسیش چقدر راحتتره، دقت کردین بعضی لغات، معادلهای فارسی و انگلیسیشون چقدر از نظر طول کلمه متفاوتن و آدم گاهی ترجیح میده انگلیسیشو استفاده کنه، تو نوشتن این پست من یه همچین وضعی داشتم، خسته شدم از بس این واژه رو نوشتم، 

 

چ ه ا ر د س ت و پ ا ر ف ت ن

c r a w l i n g
 

  • مقاله 1:
  • ایا میدانید که کودکان  نسل حاضر نسبت به  نوپایان گذشته به  احتمال کمتری  چهار دست و پا راه میروند؟ 

 

چهار دست و پا رفتن  کودکان را توانا میسازد.

 

 آغوشی نوزادان :

آیا توجه کردید که کودکان قسمت اعظم روز در اغوشی ها هستند؟ ما نمیتوانیم بدون کریر ها بچه ها رو حمل یا جابجا کنیم،  چه بر سر روش قدیمی محافظت از بچه ها با یک دست اومده؟ و همینطورچه بر سر بچه به بغل  راه رفتن و انجام کارها و دولا شدن برای برداشتن  چیزی و خم شدن و.... اومده ؟  سر های بچه ها در اون حالت  میتونه  حرکاتو درک کنه، و یک پایه برای عکس العملهای تعادلیشون  ایجاد کنه. در اونصورت بدنهای کوچکشون با جاذبه دچار چالش میشه و عضلات اصلی رو میسازه. بچه ها امروزه ساعات بیشتری از  روزشون رو صاف در بستر های سفت و محکم  پلاستیکی به روی پشتشون میگذرونن.

حالا چرا چهار دست و پا رفتن؟

یک کارشناس میگه که بهترین تمرین برای بهبود دست خط  بچه ها  بازی تونله، راه رفتن حیوانی(چهار دست و پا)، تونل زدن  و خوابیدن روی  شکم به بچه ها خیلی کمک میکنه.  عضلات گردن، شانه مچ دست، پشت و حتی عضلات چشمها در انجام فعالیت مدرسه بسیار مهمند.

دلایلی که چهار دست و پا رفتن از بچه ها، موجودات توانایی میسازد:

1-عضلات گردن در نگاه کردن و خواندن از فاصله ی میز تا تخته قوی میشن

2- مچ دست رو برای کنترل نوشتن قوی میکنه

3-عضلات گردن رو در تمام حرکات ظریف به ویژه نوشتن قوی میکنه

4- عضلات اصلی پشت و شکم برای راحت نشستن روی صندلی رو تولید میکنه

5- عضلات چشمی رو  برای خوندن و موقعیت یابی اشیاء در کلاس  قوی میکنه

6- صلیبی خزیدن کودکان  سبب یکپارچگی رفلکسها در  اطمینان از کارایی مهارتهای حرکتی مثل نوشیدن از شیر آب  میشه

7- صلیبی خزیدن به  انجام کارهای بینابینی مثل گرفتن مدادرنگی یا کشیدن خطوط مورب که دقیقتر انجام بشن کمک میکنه

8- چهار دست و پا رفتن،  عضلات اصلی  تنفس  رو میسازه  و در نتیجه ی تنفس کارا بدن به آرامش میرسه

منبع:

 

 

مقاله 2:

مهارتهای حرکتی پایه ای مثل حرکات درشت برای کودکتان بحرانی هستند. 

مهارتهای حرکتی درشت:

کودک با چهار دست و پا رفتن عضلات تنه و  عضلات ارتباطیش را تقویت میکند که هر دو در پیشرفت

حرکات درشت  تکامل یافته نقش داشته و سبب تقویت حسهای مرتبط  میشود.

مهارتهای حرکتی ظریف:

 شامل عضلات کوچک مثل هماهنگی چشم با دست و عضلات اطراف دهان  است.

چهار دست و پا رفتن با تقویت این گروه از عضلات انها را کاراتر میسازد. وقتی کودک در حال چهار دست و پا رفتن یک شیء را میگیرد مهارتهای حرکتی ظریفش تقویت شده و در فعالیتهای کلیدی مثل غذا خوردنش در اینده به او کمک میکند.

 

اطلاعات حسی:

چهار دست و پا رفتن به یکپارچگی اطلاعات حسی کمک میکند و تصویر کاملی از محیطش به کودک میدهد. از طریق چهار دست و پا رفتن کودکان مفاهیمی مانند زیر، رو در و بیرون را یاد میگیرند.

سیستم دهلیزی:

چهار دست و پا رفتن  گوش داخلی و سیستم دهلیزی گوش را تحریک میکند مخصوصا از طریق حرکات سر بچه که بر تعادل  کلی او تاثیر خواهد گذاشت. تحثقیقات نشان داده کودکانیکه اصلا چهار دست و پا نرفته اند تعادل ضعیفی دارند. کودکی که چهار دست و پا میرود وزنش را بر روی دستانش و پاهایش تحمل میکند و این به تقویت تعادلش منجر میشود. 

 

تحریک فعالیت مغز:

تمرینات چهار دست و پا رفتن کودکان سبب تحریک مناطق مختلف مغز( که در یاد گیری اینده مهم هستند) شده . چهار دست و پا رفتن پیشرفت کودک را با تحریک عالیت مغز از طریق حرکت تکراری افزایش داده و به رشد پروسه های شناختی مانند تمرکز حافظه و درک  و فهم کمک میکند.

شنوایی دو گوشی:

دریافت و پیشرفت زبانی کودک با چهار دست و پا رفتن تحریک میشود زیرا باید با هر دو گوشش بشنود و شنوایی دو گوشی را در خودش رشد دهد.

منبع:

 

 http://www.raise-smart-kid.com/crawling-benefits.html

 

 

 

 

 

مقاله 3:

چهار دست و پا رفتن برای کودک فوایدی  بیشتر ازفقط  جابجایی  دارد.

چهار دست و پا رفتن به دلایل زیادی،  یک بخش مهم از رشد و تکامل کودک شما به حساب می آید. برخی کارشناسان حوزه ی روانشناسی از  این مرحله به عنوان تولد روانشناختی نام میبرند زیرا این مرحله رشد او را تحریک نموده و تعداد زیادی از مهارتهای او را ارتقاء میبخشد. در اینجا هفت فایده مهم که  چهار دست و پا رفتن برای کودکتان دارد برشمرده میشود.

1-    او میتواند با شما از راههای جدید ارتباط برقرار کند.

وقتی کودکتان در طول اتاق چهار دست و پا راه میرود به او توجه کنید که چگونه به اطراف میچرخد و به پشت سر خود  نگاه میکند. او در صدد چک نمودن اوضاع و دریافت پیامیست که شما با حالت چهره ی خود و اشاراتتان به او انتقال میدهید مانند حرکت دادن سرتان به علامت توقفش در همان جاییکه هست.  همانطور که کودکتان  در حال کشف دنیای کشف نکرده ی خود  است  نیاز دارد که به او این اطمینان را بدهید که در مواقعی که مطمئن نیست و ترس دارد میتواند  برای راهنمایی گرفتن به شما نگاه کند.

 

2  - او متوجه میشود که اشیاء دور از او قرار دارند.

کودکتان از زمان تولد یک حس درک عمق محدود دارد. هر چیزی دور تر از یک نقطه ی خاص  دیگر برایش دور محسوب نمیشود، زیرا او اصلا نمیتواند  آن را ببیند یا هنوز قادر به کشف کلیدهای بینایی مربوطه  که مشخص کننده ی فاصله هست نمیباشد . حتی وقتی بینایی اش بهتر میشود تمام  چیزهای دور از او به نظرش در یک فاصله ی ثابتی از او قرار دارند مانند ستاره ها که در اسمان هستند و فاصله همه ی  آنها از ما به نظرِ ما  یکیست . اما چهار دست و پا رفتن به اوتجربه کالیبره کردن فاصله حقیقی اشیاء تا خودش را میدهد. بیشترین مسیر لازم برای چهار دست و پارفتن تا رسیدن به چیزی به معنای دورتر بودن آن شیء است. به علاوه  با تکال درک عمق  در او ،  کودکتان خواهد فهمید که اشیاء  با نزدیک و دور شدن نسسبت به ما،  به معنای واقعی بزرگ و کوچک  نمیشوند.

 

3- او یاد میگیرد چطور در محیطش حرکت کند

به زودی کودکتان فضای اتاق نشیمن را خواهد شناخت. او. خواهد دانست که  اگر به سمت راست میز غذاخوری برود،  از کنار صندلی دوست داشتنی پدرش عبور کند، تل  روزنامه ها را دور بزند،ازکنار  در رد شود،  به سبد پر از اسباب بازیهایش خواهد رسید.


4- او به محیط اطرافش بیشتر دقت میکند

در همین مسیرِ پیشرفت، کودکتان از میدان بینایی اگاهست، جهان همانطور که او به جلو میرود دارد سپری میشود و پشت سرش قرار میگیرد. روز های قبل که او توسط بقیه جابجا میشد  او مجبور نبود تا این اندازه به میدان بینایی اهمیت بدهد. اما وقتی چهار دست و پا میرود به اطلاعات بینایی وابسته است تا توسط انها به علائم بارز اشیاء دور و برش  توجه کند و به وسیله ی آنها موقعیت خودش را در محیط تعیین نماید. مانند بزرگسالان در حال رانند گی در برابر مسافران داخل ماشین، وقتی  فرد دیگری رانندگی میکند ما به عنوان مسافر، خیلی چیزها را از دست میدهیم. اما وقتی پشت فرمان هستیم بهتر میدانیم کجا هستیم، کجا میرویم و و احتمالا بهتر به یاد میسپاریم دفعه بعد چطور به انجا بیاییم.

 

5- او مجبور  است تصمیم بگیرد

سفر در طول یک اتاق، مملو از چالشهایی به غیر از حرکت نمودن و پیدا کردن موقعیت است . وقتی کودک با یک شیب برخورد میکند یا یک پله به سمت پایین، او باید تصمیم بگیرد که ایا ادامه دهد یا خیر. اگر تنها چند هفته است که تجربه چهار دست و پارفتن پیدا کرده ممکنست به جلو برود و حرکت تند  و تیزی انجام دهد اما اگر تجربه اش بیشتر باشد میداند که کی  حرکتش را آرام کند و کی بایستد . مهارتهای حرکتی  تجارب زیادی ایجاد میکنند و بچه ای که  چهار دست و پا  میرود  انها را کسب میکند.

 

6- اهدافش را در ذهنش نگه میدارد

به کودکان نگویید اما چهار دست و پا رفتن موثر ترین راه برای سفر نیست. رسیدن به هدف در حالیکه چهار دست و پا هم میروی بسیار سختتر است از زمانی که بخواهی به هدفی که یک موقعیت مشخص دارد برسی(رسیدن به یک شیشه شیر برای مثال) زیرا  این موضوع زمان میبرد و نیاز دارد که کودک  یک سری از حرکات را انجام دهد.  مثلا نگاه داشتن چشمها بر روی یک  پاداش که والدین دارند به او نشان میدهند. کودکانی که چهار دست و پا میروند در بازیهای جستجوی اشیاء بهتر از آنهایی که این تجربه را ندارند  عمل میکنند. کارشناسان معتقدند به این دلیل است که نقل و انتقال به آنها در خیره شدن و توجه نمودن کمک کرده است.

 

 7- احساساتشان تقویت میشود

خشم  کودکتان ازاد  می شود. اشیاء وسوسه انگیز و مکانهای  جذاب در برابرش نمایان است و او در تلاش رسیدن به آنهاست اما محدودیتهایی ازار دهنده در برابرش وجود دارد. "نه، نرو اونجا. اون کارو نکن،" به این ترتیب مستاصل شده و شرایطش ازروزهای گذشته پر تنش تر میشود. از سویی دیگر با مستقلتر شدنش حس نشاطش نیز بیشتر میشود . بسیار برایش جالب است که خودش به شیء محبوبش یا فرد مورد علاقه اش برسد. مطالعات نشان داده که کودکانی که به تازگی شروع به چهار دست و پا رفتن نموده اند  به پرستارشان علاقه ی بیشتری نشان میدهند.  چهار دست و پا رفتن برای هر فردی  یک تجربه ی بی نظیر است.

منبع:

http://www.parents.com/baby/development/crawling/7-benefits-of-crawling/

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مهدیه
21 اردیبهشت 92 9:44
مهتاب جون ممنون بابت این مطلب بسیار مفیدت
منم جایی شنیده بودم که روروئک زمانی مناسبه که بچه یک سالگی رو رد کرده باشه ولی دلیلش برام قابل توجیه نبود. این مطلبت عالی بود. فعلا روروئک رو جمع میکنم و به همسری هم این مطلب رو نشون میدم!
راستی قالب وبلاگت کجاست؟
من نمیبینمش؟؟!!

خواهش میکنم عزیزم
پس شما هم شنیده بودی از مضرات روروک؟!
خودمم نمیدونم یه هو چه بلایی سر قالبم اومد؟؟! سبب خیر شد، این قالب جدیدو بیشتر دوست دارم
به نظر شما چطوره؟

مرضيه (مهدي جان مامان)
21 اردیبهشت 92 10:12
عالي و بسيار جالب
باز هم نكته اي كه انسان را بيشتر به فكر وا مي دارد در برابر قدرت الهي، چيزي كه به نظر ساده مي آيد ولي حكمتي عجيب در آن نهفته...


سعدی شیرین سخن
گفت به فصل بهار

برگ درختان سبز
با خط رخشان سبز

هر ورقش دفتری است
معرفت کردگار



الهام مامان علیرضا
21 اردیبهشت 92 11:20
سلام مهتاب جون
واقعا خسته نباشی
زحمت کشیدی.اینم از فواید زبان انگلیسی خوندنه.
منم از یه معلم بچه های عقب مونده ذهنی شنیده بودم که بچه هایی که چهاردست و پا راه نمی رند تو ریاضی ضعیف هستند و وقتی تو سن مدرسه می رند پیش دکتر بهشون پیشنهاد می کنه بچه تو همون سن 7-8 سالگی هم چهاردست و پا بره.
ممنون عزیزم.
مفید بود.

علیک سلام عزیزم
ممنونم
البته بگم که علاقه ی من به زبان قبل از انتخابش به عنوان رشته درسی وجود داشت
درسته منم از ارتباط بین چهار دست و پا رفتن و هوش ریاضی شنیده ام

رزماری
21 اردیبهشت 92 13:32
وااااااااااااااااااااااااااای چقدر جالب .
واقعاً برام جالب بود . میدونی مهتاب جون آشنایی با شما خیلی برام مفیده .چون همش دارم از تجربیاتتون استفاده میکنم .خیلی ازت ممنونم.
علیرضا رو ببوس

عزیزم شما به من لطف داری
ممنون

بابای علیرضا
21 اردیبهشت 92 19:58
عزیزم خیلی قشنگ ترجمه کردی و واقعا مطلب آموزنده ای بود.
مطمئنم خوانندگان وبلاگت نمیدونن گردن و کمرت به خاطر این ترجمه چقدر درد گرفته و مطمئنم می دونن این مطلب مهم را با چه وسواسی براشون ترجمه کردی تانکنه یک نکته جا افتاده وجود داشته باشه

ممنون همسرم
دیگه خجالتم نده

علامه کوچولو
21 اردیبهشت 92 22:04
سلااااااااااام
امام محمد باقر علیه السلام فرمودند :اگر مومنی را دوست دارید آمدن رجب را به او مژده دهید
عیدتان مبارک

سلام
ممنونم
و عید شما هم مبارک

مامان ایمان
22 اردیبهشت 92 0:42
ى مهر دل فروز، در آسمان علم
وى یار مه جبین، یا باقرالعلوم
اى حجت خدا، ما را شفیع شو
در روز واپسین، یا باقرالعلوم
میلاد امام محمد باقر علیه السلام خجسته باد

این میلاد فرخنده بر شما نیز مبارک

برای تو
22 اردیبهشت 92 1:50
سلام

خدا رو شکر دخترم از اول خیلی با روروک جور نبود وو من هم خیلی ازش استفاده نکردم ممنون از نوشته هات


پس خوبه!

البته باید بگم من تو این پست بیشتر از اینکه بخوام از بدیهای روروک بگم خواستم شما دوستهای خوبمو از فواید چهار دست و پا رفتن البته به طور علمی مطلع کنم






مامان مهسا
10 دی 92 16:52
دخترم حدود 10 ماهشه و از 5 ماهگی کذاشتمش تو رو روئک ... یک ماه پیش مقاله های وبلاگتونو خوندم روروئک رو جمع کردم الان حدود 20 روزه چهار دست و پا می ره و خیلی خوشحالم ... خاستم ازتون به خاطر مقاله های مفید خیلی خیلی تشکر کنم
mahtab
پاسخ
خدا رو شکر که براتون مفید بوده خدا دخترتونو براتون حفظ کنه