علیرضاعلیرضا، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 15 روز سن داره
امیرحسین امیرحسین ، تا این لحظه: 6 سال و 11 ماه و 30 روز سن داره

پسرهای دوست داشتنی ما

بر بال ِ احادیث در همان کوچه ی معروف

1393/2/15 10:41
نویسنده : mahtab
607 بازدید
اشتراک گذاری

َ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الرَّضَاعُ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَإِنْ نَقَصَ فَهُوَ جَوْرٌ عَلَى الصَّبِيِّ

شيردهي، 21 ماه است و آنچه از آن كاسته شود، ستمي بر كودك است*.

تهذيب‏ الأحكام ج : 8 ص : 106

 

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَيْسَ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَأْخُذَ فِي‏ رَضَاعِ وَلَدِهَا أَكْثَرَ مِنْ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ فَإِنْ أَرَادَا الْفِصَالَ قَبْلَ ذَلِكَ عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا فَهُوَ حَسَنٌ وَ الْفِصَالُ الْفِطَامُ

بر زن واجب نيست كه شيردهي طفل را بالاتر از دو سال كامل ادامه دهد. اگر هر دو اراده كردند كه قبل از آن، با رضايت هر دو او را شير بگيرند، نيك است و منظور از فصال، از شير گرفتن است.

تهذيب ‏الأحكام ج : 8 ص : 106

 

* البته حتما خودتون هم میدونین که شیر دهی اساسا وظیفه ی زن نیست و طبقِ قرآن اینطوریه که  مرد موظفه اگر زنش راضی به این کار نبود  برای فرزندش دایه بگیره پس وقتی در مورد شیر دادن یا ندادن اجبار و اکراهی وجود نداره مطمينا مدت شیردهی نیز مشمول عدد و رقم  خاصی نخواهد بود که تمرد از اون مشکل شرعی و دینی و یا ...به وجود بیاره و به نظرم این مدل احادیث نباید برای افرادی که تحت شرایط خاص و موجه از این قاعده مستثنی شده اند نگرانی ایجاد کنه.

پی نوشت: طی مشورتی که تازگی با یک بنده خدایی انجام دادم بعد از این همه سال اشنایی با قرآن تازه متوجه شدم که معنای عبارت  "حولین کاملین" در سوره ی بقره نمیشه دقیقا دو سال، منظور اطراف دوسالگیه، عجب عربیم بد بوده و خودم نمی دونستم!چشمک و چقدر از این کشف جدید خرسندمبغل

منبع: http://www.rasekhoon.net/article/print-60798.aspx

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان محمد مهدي (مرضيه)
15 اردیبهشت 93 8:51
موفق باشي خانم گل
mahtab
پاسخ
ممنون براي شمايي که ازش گذشتي ديگه خيلي بي مزست اين پستها
مامان فاطمه
15 اردیبهشت 93 10:30
وااای تو هم که هی ما رو ببر تو استرس از شیر گرفتن... راستش من اصلا دوست ندارم بهش فکر کنم
mahtab
پاسخ
راستج خودمم دوست ندارم با اين مطالب بهتون استرس بدم اما چون مهم بودن برام بايد ميذاشتمشون
مامان کیمیا
15 اردیبهشت 93 23:54
عزیزم همش تو فکرشی ها.از شیر بگیر و خودتو راحت کن.البته قدیمی ها میگن پسر 2سال کامل و دختر از 2سال 2ماه کمتر باید شیر بخوره.حالا این مطلب با مطلبی که دوستتون گفتن مطابقت داره.موفق باشی خانمی
mahtab
پاسخ
من شنیدم قدیمیها میگفتن پسرها دوسال دو ماه کم و دخترها دو سال و دو ماه بخورن دوستمون هم گفتند طبق قران همون دور و بر ِ دو سال میشه گرفتشون از شیر و لازم نیست حتما تا دو سال خودت رو ملزم بدونی
مامان محمد مهدي (مرضيه)
16 اردیبهشت 93 9:50
سلام مهتاب خانم اتفاقا اصلا هم برام بي مزه نيست چون من هم تازه اين روزها رو گذروندم ولي من اعتقاد داشتم به دو سال تمام با اينكه مي دونم آخراش ديگه آدم واقعا كم مياره به خصوص اگه بچه وابستگيش زياد باشه و خواب شب رو ازت بگيره من با اينكه شاغل بودم و محمد مهدي تا صبح نمي ذاشت بخوابم ولي هر چه با خودم كلنجار رفتم نتونستم زودتر بگيرمش به حرف كسي كاري نداشته باشة هر چي دلت ميگه همون كار رو انجام بده
mahtab
پاسخ
سلام مرضیه جان خدا رو شکر وااای دوباره مردد شدم آخه شما مثل من به خاطر ماه مبارک مشکل نداشتی و بر سر دوراهی نبودی اگر نه خدا می دونه که شب اذیتیهاش اصلا برام مهم نیست، یعنی سخت هست اما نمیخوام به خاطر اون زودتر از شیر بگیرمش اینکه اگه امسال هم روزه نگیرم سه سال روزه قضا دارم تنمو میلرزونه خدا کنه زودتر تکلیفم با خودم روشن شه برام دعا کنید البته اگر بخوام بگیرمش تا 22 ماه بهش شیر میدم، یعنی تا اواخر خرداد ماه...
مامان امیـــرحسیــــن
16 اردیبهشت 93 23:38
منم این حدیثو خونده بودم که کمتر از 21 ماهگی ستمه.... جالب بود گلم... حالا تصمیمت چیه؟؟؟
mahtab
پاسخ
اتفاق یک ماه پیش که درباب از شیر گرفتن علیرضا برام پیش اومد برات تجربه نشد تا خودت تجربش کردی حالا دیگه برا چی از تصمیم می پرسی؟ میخواهی دوباره استفاده نکنی؟! الهام جون باورت نمیشه اما هنوز خودمم نمی دونم قراره کی ازش بگیرم، دارم دیوانه میشم
الناز مامان آوا
19 اردیبهشت 93 19:24
راستي چه خبر از شير گرفتین؟ تا كجا پيش رفتين؟ نذار به تابستون بخوره زودتر اقدام كن.
mahtab
پاسخ
به زودی خواهم گرفتش برامون دعا کنید