بر بال ِ احادیث در همان کوچه ی معروف
َ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الرَّضَاعُ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَإِنْ نَقَصَ فَهُوَ جَوْرٌ عَلَى الصَّبِيِّ
شيردهي، 21 ماه است و آنچه از آن كاسته شود، ستمي بر كودك است*.
تهذيب الأحكام ج : 8 ص : 106
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَيْسَ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَأْخُذَ فِي رَضَاعِ وَلَدِهَا أَكْثَرَ مِنْ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ فَإِنْ أَرَادَا الْفِصَالَ قَبْلَ ذَلِكَ عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا فَهُوَ حَسَنٌ وَ الْفِصَالُ الْفِطَامُ
بر زن واجب نيست كه شيردهي طفل را بالاتر از دو سال كامل ادامه دهد. اگر هر دو اراده كردند كه قبل از آن، با رضايت هر دو او را شير بگيرند، نيك است و منظور از فصال، از شير گرفتن است.
تهذيب الأحكام ج : 8 ص : 106
* البته حتما خودتون هم میدونین که شیر دهی اساسا وظیفه ی زن نیست و طبقِ قرآن اینطوریه که مرد موظفه اگر زنش راضی به این کار نبود برای فرزندش دایه بگیره پس وقتی در مورد شیر دادن یا ندادن اجبار و اکراهی وجود نداره مطمينا مدت شیردهی نیز مشمول عدد و رقم خاصی نخواهد بود که تمرد از اون مشکل شرعی و دینی و یا ...به وجود بیاره و به نظرم این مدل احادیث نباید برای افرادی که تحت شرایط خاص و موجه از این قاعده مستثنی شده اند نگرانی ایجاد کنه.
پی نوشت: طی مشورتی که تازگی با یک بنده خدایی انجام دادم بعد از این همه سال اشنایی با قرآن تازه متوجه شدم که معنای عبارت "حولین کاملین" در سوره ی بقره نمیشه دقیقا دو سال، منظور اطراف دوسالگیه، عجب عربیم بد بوده و خودم نمی دونستم! و چقدر از این کشف جدید خرسندم
منبع: http://www.rasekhoon.net/article/print-60798.aspx