علیرضاعلیرضا، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 6 روز سن داره
امیرحسین امیرحسین ، تا این لحظه: 7 سال و 21 روز سن داره

پسرهای دوست داشتنی ما

پسرک ِ صرفه جو

1392/9/4 18:36
نویسنده : mahtab
569 بازدید
اشتراک گذاری

لطفا اول ادامه مطلب رو بخونین...

........

............

دو نکته مهم و درعین حال جالب تو تلفظ تمام کلمات پسریمون اکتفا کردنش به همون هجای نخستشون و بعد هم به کار بردن یک تلفظ برای تعداد زیادی کلمه مختلفه (مثل da)، البته میدونم که به خاطر سنش هم هست و مسلما بعدا کاملشونو میگه اما برام جالبه که مثل خیلی از بچه های دیگه نمیاد تلفیقی از حروف مختلف کلماتو به کار ببره، بلکه بیشتر اوقات همون ابتدای کلمه رو ادا میکنه، پسرمون صرفه جوئه دیگهنیشخند

 

در مورد اون نکته دوم که گفتم برای چند تا کلمه یک کلمه یِ ساخت خودش مثلا da رو به کار میبره تو درس آواشناسی یه مثالی داشتیم که خیلی جالب بود براتون میگم:

فرض کنین پسرم دفتر میخواد، منم چشمهامو بستم و نمیبینمش، فقط صداشو میشنوم،  فقط میشنوم که داره  میگه "da"

از اونجاییکه da  رو برای هشت مورد به کار میبره من باید یکی یکی همه رو امتحان کنم ببینم کدومو میخواد،

وقتی بهش بگم "د د ؟" میخواهی بریم دد ؟

اون دوباره میگه da اما نه اونی که من میگم

و من هر بار ازش میپرسم و اون با تکرار همون da سعی میکنه چیز دیگه ای رو که میخواد به من بفهمونه، این یعنی که بچه ها میفهمن که ساختار کلمه  دستمال با د د  فرق داره، فقط نمیتونن درست تلفطش کنن، 

یه مثال دیگه:

بچه ای هست که به قابلمه میگه "دابلمه"

وقتی مامانش بهش میگه "دابلمه میخواهی؟"

میگه "نه، دابلمه"

دوباره مامانش میگه : "دابلمه؟؟"

و اون دوباره میگه :"نه، دابلمه"

تا اینکه مامانش میگه :" آهان قابلمه"

و اون وقته که بچه خوشحال میشه و  سرشو به علامت تایید تکون میده و میگه "دابلمه دابلمه"

 

این یعنی که اون میفهمه دابلمه اشتباهه، باید همون قابلمه رو بشنوه تا تایید کنه، اما خودش نمیتونه، تو ذهنش قابلمه رو داره اما زبونش فقط میتونه بگه دابلمه.

شاید به همین خاطر باشه که میگن لغات اشتباه بچه ها رو مثل خودشون اشتباه تلفظ نکنین، درستش رو بگین هرچند اونها نتونن و به زبون خودشون اونها رو ادا کنن.

 

پی نوشت: دیروز، ایران و 1+ 5 به توافق رسیدند.

 

فرهنگ واژگان این روزهای پسر ما:

 

am غذا، خوردنی، عمه و عمو

 Am  قام قام یا همون ماشین، تقریبا شبیه am تلفظش میکنه اما با یک" آ " یه کم  کشیده تر.

bA  تا مدتها به بابا میگفت

ba  منظورش برقه، همون لامپ و چراغ

bo  بخاری وبخور

bu وقتی بهش میگیم علیرضا بیا عوضت کنیم، جیش کردی بو میدی، با لحنی سوالی میگه "بو؟"خنده

bah همون به به، اما به همون "به" کفایت میکنه

da  د د، وقتی  کسی بره و یا چیزی نباشه و تموم شده باشه، در (در قابلمه، در وسایلی که عاشق اینه که سر جاشون بذاره)،  دست، دست زدن،  تخت، دستمال، سطل و نهایتا دفتر (برای نقاشی کشیدن یا بهتر بگم خط خطی کردن)

dah  ساعت(که داستانشو براتون گفتم قبلا)

didi کلید

do قاشق، دو (موقع بازی بپر بپر و به کار بردن یک دو سه) و گل

du رو هم به  توپ میگه و  هر چیز گرد دیگه از جمله نخود و لوبیا و ...  و همچنین گوش

چیزی بین du و  ju   جوراب

dA داغ (البته دا و دو رو تقریبا شبیه هم میگه و بنا به موقعیت میشه فهمید کدوم منظورشه)

pa پا و پارک

mA به مامان بزرگهاش میگه

اسم خودشم یاد گرفته تازگیها، میگه aiieza  (ایی ِ زا)

hup hup (صدای هاپو)  و ji ji (صدای جوجو) و ma (صدای گاو) رو هم که قبلا گفته بودم که یاد گرفته.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (23)

مامان علامه کوچولو
29 آبان 92 15:35
سلام رسيدن بخير بله پسرك شيرين زبون و فهيمت مصداق كم گوي و گزيده گوي چون در مي باشدقدرشو بدون كه اين كم حرفها ادمهاي بزرگي ميشن
mahtab
پاسخ
علیک سلام و ممنونم ان شاءالله همینطور باشه که میگین
علامه کوچولو
29 آبان 92 15:38
قضیه اون استادیکه خودش میگفته انف بچه ها به جای الف تکرار میکردن انف استاد عصبانی میشد که انف نه انف ولی هجا شناسی توو کودکان کار خیلی شاقیه ها
madarkhanomi
3 آذر 92 10:42
سلام دوست عزیز.مطلبت جالب بود.راستی امیدوارم این پسر کوچولو توی امور اقتصادی هم اینقدر صرفه جو باشه! منم منتظر زمینی شدن دخملکم هستم خوشحال میشم بهم سر بزنی
mahtab
پاسخ
علیک سلام دوست خوبم ممنونم، نظر لطفتونه ان شاء الله هنوز که چیزی معلوم نیست ان شاء الله به سلامتی نی نی نازتونو در آغوش بگیرین و روزهای خوبی رو در کنار هم داشته باشین
مرضيه (مامان محمدمهدي)
3 آذر 92 11:51
مهتاب جان اين جا همونجاست كه گفتم بايد خيلي مامان باشي تا متوجه بشي كه اين وروجكا چي ميخوان بگن ديگه
mahtab
پاسخ
این اصطلاح رو خیلی می دوستم(به قول مرمر جان که خیلی کم پیداست این روزها!) واقعا باید در عین واحد دو نقش مامان و مترجم رو به خوبی ایفا کنیم
محبوبه
3 آذر 92 12:53
پست واقعا جالبناكي بود تبريك بخاطر پيشرفتهاي جديد پسري
mahtab
پاسخ
نظر لطفته عزیزم میشه بگی چرا نظرات وبتو تایید نمیکنی؟ آپ که بماند! بیا ببینیمتون دلمون تنگیده
الهام(مامان امیرحسین)
3 آذر 92 18:14
آفرین چه دامنه ی گسترده ای داره واژگانتون! گوگولی بخورمت
mahtab
پاسخ
ممنون
الناز مامان آوا
3 آذر 92 22:20
راستي تبريك واسه مذاكرات 1+5
mahtab
پاسخ
ممنون،به همجنین
مهدیه ( مادر دختری)
4 آذر 92 11:50
تبریک مهتاب جونی البته من فکر میکنم هنوز همه چیز در باره ی مذاکرات هسته ای اعلام نشده! این چه نتیجه ای هست که هم نمایندگان غرب رو به حد شگفت انگیزی خوشحال میکنه و هم به سود ماست؟ جز برداشته شدن تحریم ها سود دیگه ای هم داشته مگه؟ این که فعالیت هسته ای ما هیچ پیشرفتی نکنه به نفع ماست؟ اینکه علم پیشرفت نکنه و در همین حدی که هست متوقف بشه چه سودی رو عاید ما میکنه؟ نمی دونم شاید من اشتباه میکنم!!
mahtab
پاسخ
اتفاقا منم چیز زیادی نمیدونم اما اینو میدونم که از تحریم و کمبود و محدودیت که دودش داره تو چشم مردم به خصوص قشر مستضعف و محروم میره خسته شدم
مهدیه ( مادر دختری)
4 آذر 92 11:55
درباره ی مثالی که زدی کاملا باهات موافقم واسه همینه که توصیه میکنن حتما تلفظ درست کلمات رو در محاوره با کودکان استفده کنیم. من مادران زیادی رو دیدم که وقتی بچه کلمه ای رو اشتباه میگه، اونا هم از همون کلمه برای شی ء مورد نظر استفده میکنن و این باعث میشه بچه ها دیرتر به زبان آموزی برسن!
mahtab
پاسخ
الناز مامان آوا
4 آذر 92 14:16
یاران نیستن واقعا
mahtab
پاسخ
البته شما خودتم از یارانیا
مرمر مامان محیا
4 آذر 92 15:28
هی مادر دیگه با این وضع آلودگی هوا و درگیری ریوی نی نی ها، آدم حس وبلاگ خونی و نویسی نمیمونه واسش که!!! اعصابم به شدت از دست مریضی های بی پایان محیا خورده! چقدر ماشالا هزار ماشالا علیرضا جونی بزرگ شده.انگار چند ماهه ندیدمش. محیا کلمه رو یا نمیگه یا اگه بگه کامل ش رو میگه واسه همین تا حالا ب کلمه ای ک اشتباه گفتاری داشته باشه برخورد نکردم.ولی به نظرم این اشتباه گفتنشون خیلی بامزه باید باشه.
mahtab
پاسخ
گفتی آلودگی و کردی کبابم! ما گفتیم امتحانتون که تموم شه حضورتون هم پر رنگ میشه حتما... سرماخوردگی رو نکو که دیگه مردیم از دست این ویروسهای سمج ! دوباره دیشب رفتم دکتر، پسری هم رفت تو چهار هفته که سقف بینیش آب میده محیا جون بهتر نشده؟ شیراز هم هوا بده؟ بذار دلمون خوش باشه! خودمم میدونم از این توافق برای ما آبی گرم نمیشه اما باز گفتم برا احتیاط برای پسری اینجا ثبتش کنم اگر بعدها خبری شد کسی نگه نگفته بودی! چه ماهرانه ! محیا خانوم شما کارش درسته بله کم با مزه نیست این مدل حرف زدن
مرمر مامان محیا
4 آذر 92 15:29
خواهر چ توافقی چه کشکی؟ اورانیوم 5 درصد به چ کارمون میاد.اون احمدی بیچاره همه حرفش 20 درصد بود. امروزم ک وزیر خارجه انگلیس گفت چی چی ظریف واسه خودش گفته!ما تحریم هامون ادامه داره. فقط سرپوش بود همه چی! تعجبم از اینه ک چرا رهبر تایید شون کرد!
mahtab
پاسخ
من هیچ کاره بیدم
الناز مامان آوا
4 آذر 92 17:35
مهتاب جون نوشته بوديم آوا هم مثل عليرضا اول كلمه ها رو ادا ميكنه مثلا بهش ميگم آوا به به ميخوري ميگه ب ميگم ديگه اينكارو نكنيا ميگه با بعضي كلماتم آخرشو ميگه مثل توپ كه ميگه پ پ پ تا اينجا هم كه پيشرفت كرده به لطف تمرين مامانشو پكيج كودك نخبه بوده كه باهاش كار ميكنم. به نظر من كه عليرضا جون خيلي خوب حرف ميزنه البته با توجه به سنش
mahtab
پاسخ
ممنون ا زحوصله ای که به خرج دادی عزیزم و دوباره... ماشا الله آوا جون هم خوبه پیشرفتش، هنوز زمان داره و ایشالا تا 2 سالگی دیگه به جایی میرسه که سرتو میخوره با حرف زدناش کودک نخبه خوبه؟ راضی هستی؟ ممنونم
الناز مامان آوا
4 آذر 92 17:37
واسه مذاكرات 5+1 هم تبريك گفتم انشالله همه چي درست ميشه و وضع اقتصادي مردم بهتر ميشه
mahtab
پاسخ
ممنون و ان شاءالله
مامان طاها
4 آذر 92 17:42
پسرک ما مرتب قا تحویلمون میده یا گا و مرتب من باید ترجمه اش کنم
mahtab
پاسخ
چه جالب! پسر من که اصلا تا حالا "ق" و "گ" تولید نکرده، چقدر بچه ها تو بعضی موارد متفاوتن! خدا نکهدار پسرتون باشه که با حرفهای سخت شروع کرده و خدا به شما بصیرت در سمع بده تا بتوننین در کمال صحت منظورشو ترجمه کنین به صورتیکه کوچکترین تحریفی در بیانات این آقازاده صورت نگیره
علامه کوچولو
4 آذر 92 18:20
سلام کاش جلوی جمله اخرتون که در مورد توافقنامه بود یه شکلکی میذاشتین تا بدونیم حستون چیه؟ من افراطی نیستم اما دید خوبی هم به قضیه ندارم.... مرمرجان!من از هیچ کجای پیام اقا(حفظه الله تعالی )تایید برداشت نکردم ایشان خطاب به رئیس جمهور محترم فرمودند معلوم نیست انچه مرقوم شده چقدر برابر با اصله!!من پیامهای تبریک و تقدیری زیادی تا به حال از اقا خوندم اتفاقا لحن این نامه خیلی خیلی سنگینه و مسئولیت گروه مذاکره کننده رو چند برابر میکنه مخصوصا جمله اخرش!!!
mahtab
پاسخ
علیک سلام راستش من مثل شماها اطلاعات سیاسیم بالا نیست این مطلب رو هم صرفا به خاطر ثبت شدن تاریخ وقوعش(خوب یا بد!) اینجا نوشتم، خدا خودش آخر عاقبتمونو به خیر کنه
مژگان امینی
4 آذر 92 20:05
سلام ما دلمان نی نی خواست
mahtab
پاسخ
فکر کنم دیگه وقتشه به اونهایی که در دولت به دعوت مردم برای بجه دار شدن میپردازن پیشنهاد قبول کار و دریافت پورسانت کنم آخه این جندمین باره که دارم با نوشته هام در مورد پسرمون دل کسی رو آب میندازم خانم امینی جان خدا دخترتو برات نگهداره فکر بجه نکن که بعدا اگه پشیمون بشین من مسوولیت نخواهم پذیرفت
علامه کوچولو
4 آذر 92 22:16
سلام نمیدونم چرا پیام آقا توو نظر قبلی نیومده؟ دستيابي به آنچه مرقوم داشته‌ايد در خور تقدير و تشكر از هيئت مذاكرات هسته‌ اي و ديگر دست اندر كاران است و ميتواند پايه‌ اقدامات هوشمندانه‌ي بعدي قرار گيرد. بي‌شك فضل الهي و دعا و پشتيباني ملت ايران عامل اين موفقيت بوده و در آينده نيز خواهد بود ان‌شاء الله. ايستادگي در برابر زياده خواهيها همواره بايد شاخص خطّ مستقيم حركت مسئولان اين بخش باشد، و چنين خواهد بود ان‌شاء الله.
mahtab
پاسخ
نمیدونم چرا؟! اما من خودم رفتم پیدا کردم و خوندم
الناز مامان آوا
4 آذر 92 23:47
مهتاب جون من اول واسه آوا صد آفرين 1 و خريدم عجله كردم كه اصلا ازش راضي نبودم عكساش كارتني بود و واقعي نبود اما يه هفته اي ميشه كه پكيچ كودك نخبه (صدافرين دو )رو خريدم كه خدا رو شكر راضيم .عكساشم واقعيه هم انگليسيه هم فارسي. فعلا دارم با اشيا كار ميكنم و بعد ميچينم و مثلا بهش ميگم عكس قاشق و بده يا مسواك و بده آوا هم هركدومو كه ميگم بهم ميده اسماشونو خوب ياد گرفته. سي ديشم يه روز درميون براش ميذارم البته فقط فارسيشو تا گوشش با كلمات و تلفظ آشنا شه.
mahtab
پاسخ
ممنون از وقتی که برام گذاشتی عزیزم موفق باشین الناز جون و آوای گلم
ریتا
5 آذر 92 9:27
ای جان جیگره... من فقط میتونم مطالب قدیمی تر رو ببینم و نظر بدم. چرا تبلیغات میاد روی کامنتها و مطالبت رو میگیره؟ شاید فقط دستگاه من مشکل داره؟ علیرضا کوچکتر از حسینه . حسین خیلی خوب حرف میزنه. همه چی میگه. فعل کم به کار میبره و درست صرف نمیکنه.
mahtab
پاسخ
ممنون ماشاالله حسین جان خوب حرف میزنه، چهار ماه بزرگتره البته، ایشالا طی چند ماه اینده و تا قبل از دو سالگیش کاملتر هم میشه بلبل زبونی هاش عزیزم تو سیستم من تبلیغات سمت چپ صفحه هستند و اصلا روی پستها رو نمیگیرن، نمیدونم چرا برای شما اینطوری نمایش داده میشه؟ اگر دوستان به نظرشون چیزی میرسه ممنون میشم به ریتای عزیز در این زمینه کمک کنن،
رزماری
5 آذر 92 12:58
وای خدا جقده خندیدم از دست این گل پسر دابلمه دابلمه اش منو کشته . ای خدا ،‌ مهتاب از طرف من یه گازش بگیر .باشه ؟ نه محکم نگیر آروم گاز بگیر
mahtab
پاسخ
عزیزم دابلمه روبرای مثال به کار بردم به دو هجاییها نرسیده هنوز گویا خودم بچه که بودم به قابلمه میگفتم دابلمه، از بس بابام اینا برام تعریف کردن تو ذهنم ملکه شده بود گاز اروم؟ داریم مگه؟
رها
6 آذر 92 12:27
ای جاانم میمیرم برای این ادای کلماتشون در مورد دیانا هم باید دقیقا بنا به موقعیت متوجه بشی چی میگه. ولی یه مامانی و بابایی خوشگلی میگه مهتاب جون که فقط دلت میخواد همون لحظه قورتش بدی درسته. موندم ما چطور بچه هامون رو تا بحال قورت ندادیم؟ هوم؟ آخه کسی که اینطوری صحبت میکنه فقط باید خورد و بس
mahtab
پاسخ
ممنونم خدا حفظش کنه گاهی قورت دادنشون هم ادمو سیراب نمیکنه، مگه نه؟
لیلی
11 آذر 92 9:46
mahtab
پاسخ