علیرضاعلیرضا، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 26 روز سن داره
امیرحسین امیرحسین ، تا این لحظه: 7 سال و 10 روز سن داره

پسرهای دوست داشتنی ما

سیزده به در

1392/1/14 10:39
نویسنده : mahtab
697 بازدید
اشتراک گذاری

پسر 33 هفته ی من،

امسال برای اولین بار تعطیلات نوروزی را با حضورشیرین تو تجربه کردیم

روز 13 فروردین به همراه باباجون و مامانی و خاله جون دماوند بودیم و به شما کلی خوش گذشت البته با اغماض اینکه سیستم خواب و گوارشت کاملا بهم ریخته بود و کلی اذیت شدیم و شدیناراحت

از وقتی رفتیم اصفهان به خاطر خوابیدن های بین روز تو ماشینت، خوابِ تو خونت کاملا به هم ریخته و امروز گریه ی من در اومد تا بعد از دو ساعت غرغر کردن و گریه کردن بالاخره حین خوردن شیر خوابیدی، مامانی مگه من چقدر توان دارم که هر روز دو سه بار موقع خوابیدنت انقدر اذیت بشم و تازه شاهد اذیت شدن خودت هم باشم، یه کم باهام همکاری کن دیگه پسر شیطون و بازیگوش منماچ

فقط  تو ماشین خوب مبخوابی یا رو تاب، که هردوشون به طور معمول غیر قابل دسترسن، خیلی تلاش کردم تا روی زمین یا تختت بخوابی یا روی پاهام اما هربار با کلی گریه و اشک منو مجبور به تسلیم میکنی و با شیر خوردن اونم بعد از کلی کنجکاوی و شیطنت و از فرط خستگی به خواب میری

خدایا دستمو بگیر قبل از اینکه ..

راستی شما میدونین فلسفه ی سیزده بدر چیه؟

 

 

فلسفه سیزده بدر چیست؟

سيزده‌بدر يكي از بهترين روزهاي نوروز مي‌باشد. مردم پس از انجام 12‌روز برگزاري جشنهاي سال نو، روز سيزدهم را در دل طبيعت مي‌گذرانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛در اين روز كه‌ پايان‌ دوره‌ نوروزي‌ تلقي‌ مي‌ شود، مردم‌ در دشت‌ و بيابان‌ و در فضاي‌ سبز بهاري‌ گرد مي‌ آيند و به‌ شادي‌ مي ‌پردازند. در اين‌ روز پاياني‌ نيز چون‌ روزهاي‌ ديگر عيد، خوراكي‌ ويژه‌ همچون‌ آش‌ رشته‌ و ديگر خوراك هاي‌ سبزي‌ دار مي ‌پزند. گندم هايي‌ را كه‌ براي‌ سفره‌ هفت‌ سين‌ رويانيده‌اند با خود به‌ صحرا مي‌ برند و با انداختن‌ آن‌ در جوي‌ و رود و بيرون‌ از خانه‌ نحسي‌ سيزده‌ را كه‌ يا به‌ آن‌ معتقدند و يا بنا به‌ رسم‌ كهن، آن‌ را خوش ‌يمن‌ تلقي‌ نمي‌ كنند از خود و خانواده‌ دور مي‌ سازند.

رسوم جشن سيزده بدر
بسياري‌ از مردم‌ به‌ نحسي‌ عدد سيزده‌ نه ‌تنها اعتقادي‌ ندارند بلكه‌ در اساس تأثير عددي‌ خاص‌ را در سرنوشت‌ خود مؤثر نمي‌دانند اما اين‌ باور كه‌ در قديم‌ عدد سيزده‌ را خوش ‌يمن‌ تلقي‌ نمي ‌كرده‌اند شايد به‌ اين‌ دليل‌ باشد كه‌ در طالع ‌نماي‌ نجومي، قدما معتقد بودند كه‌ آسمان‌ دوازده‌ برج‌ دارد و هر تولدي‌ كه‌ صورت‌ مي ‌گيرد داراي‌ ستاره‌اي‌ در يكي‌ از دوازده‌ برج‌ است‌ و بنا براين اينكه كدام‌ ستاره‌ در كدام‌ برج‌ قرار گرفته، طالع‌ و خوي‌ فرد متولد شده‌ شكل‌ مي ‌گيرد و خارج‌ از دوازده‌ برج‌ كه‌ عدد سيزده‌ است ،نابجا و نحس‌ به‌ شمار مي ‌آمده‌ است. در هر حال‌ اكنون‌ ديگر نحسي‌ عدد سيزده‌ مورد پذيرش‌ همگان‌ قرار ندارد و بيشتر جنبه‌ خرافي‌ دارد.
گروهي از مردم معتقدند كه براي دور‌كردن نحسي اين روز بايد از خانه خارج شوند و سيزده بدر كنند تا نحسي روز در طبيعت به در شود. در اين روز سبزه‌ها سبز شده را كه چند روز اول سال نو مهمان سفره هفت سين بوده به آب روان مي‌سپارند. خوراكي هاي باقيمانده نوروز، به مصرف مي‌رسد، بساط بازيهاي دسته‌جمعي پهن است.
روز سيزدهم، كمتر كسي در منزل مي‌ماند. در ساعت اول روز خيابانها شلوغ و پر‌رفت و آمد است. پاركها مناظر طبيعي اطراف شهر پذيراي ميليونها زن و مردم و جوان و پير و كودك است. خانواده‌ها با صفا و صميميت در كنار هم مي‌نشينند و گل مي‌گويند و گل مي‌شنوند. مردمي كه در طول سال در هياهوي شهر پي نام و نان هستند و با هم روابطي سرد و خشك دارند در اين روز تغييري در رفتارشان روي مي‌‌دهد همه مهربان و شادمان هستند. گويي بهترين روز سال همين روز است. هر‌چند گروهي آن را نحس مي‌شمارند اما در اين روز همه چيز و همه كس رنگ شادي دارد.

سيزده‌بدر نحس است يا مبارك؟
گروهي چنين بيان مي‌دارند كه روز سيزده هر‌ماه در جدول سي روز ايران باستان به فرشته تير يا تيشتر كه ستاره باران است،مربوط است و بسيار روز خجسته و مباركي است. در اعتقادات مردم ايران باستان روز سيزده بدربه هيچ وجه نحس نبوده است. در جدول مربوط به سعد و نحس روزها نيز روز سيزدهم مبارك آمده است.
مردم ايران باستان در مورد اين روز معتقد بودند كه جمشيد شاه (بنيانگذار نوروز) روز سيزده نوروز را در صحراي سبز و خرم، خيمه و خرگاه برپا مي‌كرد و بار عام مي‌داد. چندين سال متوالي اين كار را انجام داد كه در نتيجه اين مراسم در ايران زمين به صورت سنت و مراسم درآمد.
در تحليلي ديگر اين‌طور بيان مي‌گردد كه ايرانيان پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادي‌كردن كه به ياد دوازده ماه از سال است، روز سيزدهم نوروز را كه فرخنده است به باغ و صحرا مي‌رفتند و شادي مي‌كردند و در حقيقت بدين ترتيب رسمي‌بودن دوره نوروز را به پايان مي‌رسانيدند.
در تحليل ديگري چنين بيان مي‌گردد كه اعتقاد به عمر 12‌هزار ساله جهان نزد زرتشتيان، تحت تأثير نجوم بين‌النهرين است كه معتقد بودند هر‌يك از دوازده اختر كه خود به يكي از برج هاي دوازده‌گانه حاكم است، هزار سال به جهان حكومت خواهد كرد. بدين روي عمر جهان دوازده هزار سال است و در پايان دوازده هزار سال، آسمان و زمين درهم خواهد شد.
بنا براين اصل اعتقاد به دوازده هزار سال و دوازده ماه سال تأثير معتقدات بابلي است. پس از دوازده هزار سال، آشفتگي آغازين باز مي‌گردد پس جشنهاي دوازده روز در فروردين آغازسال با سال دوازه ماهه و دوره دوازده هزار ساله عمر جهان مربوط است. انسان آنچه را در اين دوازده روز پيش مي‌آمد، سرنوشت سال خود مي‌انگاشت. از پيش از نوروز انواع دانه‌ها را مي‌كاشتند و هر دانه‌ اي كه در طي اين دوازده روزه بهتر و بيشتر رشد مي‌كرد آن دانه را براي كاشت آن سال به‌كار مي‌بردند و گمان داشتند اگر روزهاي نوروزي به اندوه بگذرد همه سال به اندوه خواهد گذشت.
درادامه آمده است: 12‌روز فروردين نماد همه سال بود و چون پس از 12‌هزار سال عمر ، آشفتگي نخستين باري ديگر باز مي‌گشت پس در پايان دوازده روز نيز يك روز نشان آشفتگي نهايي و پايان سال را بر خود داشت.
علف يا سبزه گره زدن
يكي از كارهاي روز سيزده‌بدر، علف گره‌زدن است.در‌مورد سابقه اين رسم مي‌گويند كه مربوط به فرزندان كيومرث يعني اولين زوج يا اولين پدر و مادر (مشيه و مشيانه)است. زرتشتيان معتقدند چون اين دو با هم ازدواج كردند، دو شاخه «مورد» را گره زدند و پايه ازدواج خود را بنا نهادند و از آن زمان به بعد اين رسم معمول گرديد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (19)

مامان ایمان
14 فروردین 92 17:43
سلام علیرضا جون سبزده بدر خوش گذشت خالهههههههههه فدات شه با افتحار لینک شدید

سلام ممنون که اومدین پیشمون
جای شما خالی
ممنون

مــآمــآنــے
15 فروردین 92 14:19
انشالله همیشه شادی و خنده و خوشی باشه



ممنون مامانی
مــآمــآنــے
15 فروردین 92 14:35
مرداد که نه
اوایل شهریور

ممنون از حضورت
می تونم لینکتون کنم و رمزتون و داشته باشم؟

به سلامتی ایشالا
خوشحال میشم
میان پیشتون و براتون میذارم

محبوبه
15 فروردین 92 16:42
عزيزم انشاله همه بديها و مريضيها و ناخشيهاتون با سيزده بيرون رفته باشه و سال خوبي داشته باشين

ممنونم گلم و به همچنین

مــآمــآنــے
15 فروردین 92 18:00
بله خصوصی داری

ممنونم

علیرضا
16 فروردین 92 19:19
سلام علیرضا جون..
عیدت مبارک.
سال خوبی داشته باشی


سلام خاله جون
ممنونم

مامان طه
16 فروردین 92 19:24
سلام عزیزممممممم گلم شرمندم من

من هنو وقت نکرده بودم بیام نطر بدم عزیزمممممممممممممممم

بوس بوس پسلی رو ببوسش


دشمنت شرمنده گلم
ممنونم
رزماری
17 فروردین 92 9:56
علیرضا جون ،‌پسر گل ،‌شیطون شدی خاله ؟
مامانو اذیت نکنیا .باشه خوشگلم .
مهتاب جون با پسرت منطقی حرف زدم .مطمئن باش مشکل حله

ممنونم از نصیحتهاتون به این پسر
امیدوارم حل شه

مرضيه (مامان محمد مهدي)
17 فروردین 92 10:27
مهتاب جون بعضي از بچه ها دوست دارن با شير خوردن بخوابن و اينجوري به آرامش ميرسن
محمد مهدي هنوز هم با شير خوردن ميخوابه و من هم با اينكه كار خيلي سختيه ولي دلم نيومد اين آرامش را ازش بگيرم.
يه وقتايي ميگم ته تهش اينه كه دو سال اين سختي رو تحمل كنم ولي به جاش پسرم آروم باشه
به نظرم خيلي بهش سخت نگير

عزیزم خودم مشکلی ندارم با این موضوع، مشکل اینه که نمیشه ازش جدا شم، مثل امروز که سه ساعت پیشش نبودم و خواهرم به هیچ وجه نتونسته بخوابونتش و اشک هر دوشون در اومده بود

مامی امیرحسین
17 فروردین 92 18:57
امیرحسینم موقع خواب ادا اصول زیاد داره همین امروز دقیقا" 1ساعت نق زد تا خوابید!


پس امیر حسین هم!
مامان طه
19 فروردین 92 23:41
گلم بروزم


سلام
ممنونم
مرمر مامان محیا
20 فروردین 92 0:43
به سلامتی زنده رود هم راه افتاد...امشب تو اخبار شنیدم یادت افتادم...
علیرضا هم مردی شده واسه خودشااااااا


سلام خانوم خانوما، سال نو مبارک، پارسال دوست امسال اشنا، بله خداراشکر، به همسری گفتم حالا که زاینده رود ابدار شده باید یه سر بریم دوباره اصفهان چشمک


فاطیما
20 فروردین 92 10:48
سلام خصوصی دارییییییییییییییییییی

علیک سلام عزیزم
ممنون
فعلا انقدر سرمو شلوغ کرده ایم وروجک که فکر نکنم سعادتشو داشته باشم

شاپرک
20 فروردین 92 15:56
عزیزم عیدت مبارکسال خوبی داشته باشی

ممنونم
عید شما هم مبارک

به همچنین

مامان سها
20 فروردین 92 21:19
دوستان عزیز همراه سها و مامان و بابا



سها جون توی جشنواره نوروز نود و دو آتلیه سها شرکت کرده و برای اینکه برنده بشه نیاز به رای شما با آی پی های متفاوت داره



قبلا از لطفتون تشکر می کنیم اگه به این آدرس برین و به سها علایی امتیاز ۵ بدین










http://soha.torgheh.ir/festival/festivalPage.php?festival=6



جشنواره تا ۱۵ اردیبهشت ادامه داره و شما می تونید تا ۱۵ اردیبهشت با آی پی های مختلف به دخمل ما رای بدین



بازم یه دنیا ممنون








>سلام عزیزم

به روی چشم

زهرا
21 فروردین 92 8:53
سال نوت مبارک باشه ماما خانوم علیرضا... به نظرم برای اصلاح شیوه خوابیدن علیرضا باید صبر و حوصله به خرج بدین. قطعا کار سختی اما اگر شرطی بشه و لزوما با شیر خوردن بخوابه، دردسر بیشتری رو باید تحمل کنین ...

سال نوی شما هم مبارک
ممنون از راهنماییتون

مامان طه
22 فروردین 92 20:49
گلم بیا اپم



فاطیما
23 فروردین 92 14:47
با سلام
به کلاس مجازی حفظ قرآن خوش آمدید
با شرکت در این کلاس میتوانید برنامه حفظ قرآن کریم را متناسب با علاقه و وقتتان
به صورت منظم دریافت کنید.
ارایه مستمر گزارش حفظ انجام شده توسط شما به منزله ی حضور شما در این کلاس است.
شیوه برگزاری کلاس
برنامه حفظ و دوره محفوظات به صورت هفتگی در اختیار قرآن آموزان قرار خواهد گرفت که براساس گزارش حفظ روزانه یا هفتگی (در صورت محدودیت دسترسی به اینترنت)) تنظیم میشود.

هفته ای نصف صفحه

اصول کلی حفظ
1)نگاهکلی به ایات 2) مطالعه ترجمه ایات 3)خواندن 3 بار از روی هر ایه و سپس خواندن همان ایه از حفظ باز هم 3 بار
زمان لازم و میزان تکرار در گوش دادن به آیات کاملا به تمرکز و استعداد حافظ بستگی دارد که به مرور آن را تجربه خواهد کرد.

ابتدا آیه اول را طبق مراحل فوق حفظ کنید. تا آیه را کامل حفظ نکرده‌اید سراغ آیه بعدی نروید. حفظ آیه بعد را مثل آیه قبلی انجام دهید.

توجه داشته باشید هر بار که حفظ آیه ای را به پایان می‌رسانید، از اولین آیه ای که در آن روز حفظ کرده اید تا جدیدترین آیه از حفظ بخوانید.

این کار را تا پایان حفظ آخرین آیه روزانه تکرار کنید.

0) دوره محفوظات:

دوره محفوظات مهمترین بخش حفظ قرآن است.

دقت داشته باشید که یک حافظ وقتی موفق است که ١) حفظش روی اصول باشد (از پایه محکم باشد )

٢)محفوظاتش را مرتبا دوره کند.
تذکراتی در مورد قرآن :

١) حدالمقدور قرآنی که جهت حفظ انتخاب می کنید تا پایان مرحله باید ثابت باشد.

٢) رسم الخط عثمان طه توصیه می شود.

٣) از قرآن بدون ترجمه جهت حفظ استفاده کنید.
با یاد خدا
حفظ این هفته را هدیه می کنیم به مولای متقیان حضرت علی (عانشالله آقا ما رو در انجام برنامه کمک کنند



*برنامه هفته اول کلاس مجازی حفظ قرآن
حفظ سوره حمد و حفظ ایات 1 تا 5 سوره بقره

در ضمن این برنامه هر هفته جمعه ها یاداوری میشود......




عزیزم ممنون از اطلاعرسانیتون

مهدیه
23 فروردین 92 15:48
سلام مهتاب جون
این چه حرفیه دوستم!
سوء تفاهمی بیش نبوده!!!
باورت میشه من هنوز وقت نکردم مطلب سیزده بدر رو بخونم؟ همین الان هم این وروجک رو پامه و داره دستمو از رو کیبورد پس میزنه!
همسری این ایام درگیر کار و انت...ته و من کمتر خونه هستم تا با فراق بال وبگردی کنم!

علیک سلام عزیزم
شما ببخشید پس
متوجه نشدم، همسرتون درگیر کار و انت...ته ؟؟