علیرضاعلیرضا، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 2 روز سن داره
امیرحسین امیرحسین ، تا این لحظه: 7 سال و 17 روز سن داره

پسرهای دوست داشتنی ما

لیست ِ کتابهای تربیت کودک

1393/2/14 7:33
نویسنده : mahtab
30,269 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

این لیست که در ادامه مطلب می بینین برآوردیه از منابع معرفی شده توسط دوستان وبلاگ رضوان جان  برای این پست، فکر کردم شاید چون این روزها  تنور ِ نمایشگاه ِ کتاب داغه این لیست  به درد شما هم بخوره،

گرچه کلا خوبه ما والدین یک لیست کامل از منابع کتابهای تربیت کودک رو داشته باشیم و هروقت لازم شد بریم سراغشون و بنا بر نیاز بعضی از اونها رو تهیه کنیم.

 

*در ضمن نظرات این پست بدون تایید منتشر می شوند، اینطوری میتونین اگر خواستید  بدون ِدخالت من با هم اطلاعات رد و بدل کنین و کتابهای بیشتری رو به هم معرفی کنید و یا از تجربیات هم دیگه استفاده کنین.

پی  نوشت: عکس خریدهامون از نمایشگاه کتاب در روز جمعه 12 اردیبهشت رو می تونین در ادامه ی مطلب ببینین.


*کتاب تربیت فرزند از نظر اسلام - حسین مظاهری، انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل، تلفن: 88921980 و 88903843
*کتاب خانواده و تربیت مهدوی از مرتضی آقا تهرانی و نشر" کتاب یوسف"
*خداشناسی قرآنی کودکان، پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره ی خدا، نوشته ی غلامرضا حیدری ابهری
*کتاب «رفتار پیامبر با کودکان و نوجوانان »نوشته ی محمد علی چنارانی

*تربیت کودک حاج آقا فلسفی
*پرسشهای جنسی کودکان داوود احمدی

*نسیم مهر" نوشته ی آقای حسین دهنوی ، فوق العاده عالی هست.

*تربیت آرمانی نوشته ی دکتر سید محمد بنی هاشمی که برگرفته از اصول تربیتی علامه کرباسچیان هست واقعا کتاب فوق العاده ایه (انتشارات منیر)

* کتاب تربیت عقلانی از همین نویسنده  رو هم به شما توصیه میکنم.

*کتاب مسولیت و سازندگی استاد علی صفایی حائری هم خوبه ایشون این کتابو قبل اینکه پدر بشن نوشتن .فکرشو بکنین یعنی تو سن 18 سالگی.

*اصول فرزند داری ( نحوه فرزندداری عارفان و علمای بزرگان)
*اجالتاً کتاب های آقای مظاهری،
*کتاب ازدواج مکتب انسان سازی شهید پاک نژاد از خواستگاری تا تولد نوزاد رو دارم نکات خیلی عالی ای داره اگه تربیتی هم داشته باشن شدیداً توصیه می شود،
*کتاب پنج زبان عشق کودک،
*بازی کودک در اسلام محمد صادق شجاعی،
*مادر اگر این گونه می بود راضیه محمد زاده،
*اشتباهاتی که پدر و مادرهای خوب مرتکب می شوند...
* منشور تربیت شرح نامه سی و سه نهج البلاغه هم دیدم. کلاً نامه 33 رو اگه کسی پیدا کردید خوب شرح می داد بی درنگ بشینید پای صحبتاش که یه منبع تربیتی بی نظیره.
*كتاب حليه المتقين بخش فرزند دار شدن و ايناش حتماا بخونيد كاملترين حديثه موجوده،

* نقش آزادی در تربیت کودکان:شهید بهشتی
* استاد علی صفایی و کتابهای تربیتی استاد:(لینک دانلود کتاب ها هم در سایت هست)
*انسان در دو فصل(تربیت اسلامی قبل و بعد از بلوغ)
*خط انتقال معارف(روش تبلیغ و تربیت اسلامی)
*تربیت کودک
*مسولیت و سازندگی(روش تربیتی اسلام)
*نامه های بلوغ(نامه های استاد به فرزندانش در هنگام بلوغ)
*رشد(نگرشی به سوره عصر)
*حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت(استاد مروجی طبسی، بوستان کتاب قم)این کتاب حرف نداره! روایاتی که توش هست من کمتر جایی خوندم!

*سرچشمه ی تربیت از محمد علی قاسمی ، هر دو از انتشارات نورالزهرا
* تربیت مهدوی که الان نویسنده و انتشاراتش خاطرم نیست

* كتاب حكمت نامه كودك آقاي ري شهري انتشارات بوستان كتاب رو پيشنهاد مي كنم انتشارات بوستان كتاب
در ضمن نامه تربيتي نهج البلاغه نامه ٣١ است كه وصيت حضرت امير عليه السلام به امام مجتبي عليه السلام ه

کتاب "کودک از منظر وراثت و تربیت" نوشته مرحوم فلسفی در دو جلد مطالب بسیار عالی و مهمی از آموزه های اهلبیت علیهم السلام داره. (سخنرانی یک ماه رمضان در مورد تربیت فرزند رو با اضافات لازم نوشند و به صورت کتاب درآوردند)
*کتاب پرورش تربیت و مراقبت از کودکان و نوجوانان از انتشارات ما و شما
*کتابهای انتشارات صابرین هستش
*منابع تربیت فرزند با رویکرد دینی مذهبی
* تربیت فرزند از نظر اسلام - حسین مظاهری - انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل
*تربیت عقلانی از دکتر سید محمد بنی هاشمی.
(من ِ  دیگر ما) از حجت الاسلام محسن عباسی ولدی انتشارات جامعه الزهرا(س) در دو جلد

خدایی که دراین نزدیکی است"انتشارات ضریح آفتاب درراستای معرفی خدا به فرندامونه که خیلی خوبه.
کتاب دوجلدی یادگیری از طریق بازی و بازی های آموزشی بریا کودکان ،  انتشارات اولیا مربیان کتابهای خوبیه که تا 4سالگی بازی هارو داره و عالیهب رای این سنین و رشد ذهنی کودک.
* تا ساحل ارامش ،  انتشارات جامعه الزهرا مال آقای عباسی هست اونم مفیده
*خانواده ومسائل جنسی کودکان انتشارات اولیا ومربیان مال دکتر قائمی

* فلسفه تربیت اسلامی از دیدگاه قرآن بهروز رفیعی
*. نگاهی دوباره به تربیت اسلامی در دو جلد
* مبانی تربیت از دیدگاه قرآن- محمد بهشتی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
*چگونه به كودك خود نه بگوئيم، انتشارات صابرين
*كليدهاي تربيتي، انتشارات صابرين
*رشد كودك، انتشارات پيدايش

*رویکردهای آموزشی در کار با کودکان خردسال: ناصر یوسفی

خارجی: (البته در مورد همشون مطمئن نیستم*)
*۵۰۱ روش عملي براي تقويت عزت نفس بچه ها از تولد تا 18 سالگي، انتشارات قدياني
* ۳۶۵ روش جهت شاد كردن بچه ها، قدياني
*همه كودكان تيز هوشند اگر...، انتشارات ذهن آفرين
*مغز وآموزش -اريك جنسن، انتشارات مدرسه
*روانشناسي رشد، ويليم كرين
*تربيت بچه ها بدون كتك ولوس كردن، انتشارات رشد
*به بچه ها گفتن از بچه ها شنيدن- 2جلد، انتشارات دايره
*بچه ها بهشتي هستند، پليكان
*روابط بين كودكان و والدين، دكتر هايم جي گينات
*راز كودكان شاد، استيو بودالف
*دنياي كوچك بزرگ من، ادوارد نيكر

* 101 بازي براي افزايش توجه

* 101  بازي براي افزايش عزت نفس

*من و کودک من
*ده کار نا معقولانه ای که پدر مادر ها با انجام آن ها فرزندانشان را آشفته می کنند
*طراحی با سمت راست مغز
*۱۴۰ بازی فکری با بچه ها از تولد تا ۳ سالگی ـ جکی سیلبرگ ـ ترجمه آناهیتا آذری، انتشارات قدیانی
*اعجاز عشق ومنطق در تربيت كودكان خردسال(0تا6سال)، نويسنده جيم في.انتشارات مبين انديشه
*كودك سالم-نوشته ي توني بوزان، مترجم يلدا قبادي، نشر آسيم
*بازي با كودك
*پرسشهاي كودكانه و پاسخ آنها، انتشارات دانش ايران
*140بازي فكري براي بچه ها
*كليد هاي برخورد با مشكلات خواب كودكان
*همه مادران سالمند اگر...
*كتاب كليدهاي برخورد با كودك دو ساله

*بازي فكري با بچه ها
*مامان بيا جيش دارم
*صد بازي با نوزاد
*همه کودکان تیز هوش هستند اگر...
*راهنماي تدريس رياضي براي معلمان ابتدايي
*تربيت بدون فرياد
*كليدهاي تربيتي رفتار با كودك يك ساله/دو ساله
*هفت گفتار در باره آموزش قبل از دبستان
*نقش بازي در تكامل كودك(از تولد تا 6 سالگي)، مري.د.شرايدان،ترجمه: اعظم مقتدري
*روانشناسي بازي از تولد تا دبستان، صادق طاهري، رضا عبدي مقدم
*هفته نامه سلامت وكتاب بازي كودك در اسلام نوشته محمد صادق شجاعي
*فضيلت نايادگيري
*آموزش مفاهيم ديني همگام با روانشناسي رشد
*من و کودک من
*50 روش براي علاقمند كردن كودكان به رياضي
*آموزش از راه بازی

*501 روش علمی برای افزایش اعتماد به نفس بچه ها، انتشارات قدیانی
*چگونه با کودکم رفتار کنم؟، انتشارات مروارید
*مادر و دختر/ مادر و پسر، انتشارات در دانش بهمن
*هر مادر خوبی باید بدونه-انتشارات سخن گستر
*تغذیه و تربیت کودک-بنیامین اسپاک، انتشارات زوار
*بازی معجزه میکند، انتشارات جیحون
*مادر کافی، انتشارات زوار ----بسیار توصیه میشه ****
*100 نکته در شناخت دنیای پسران، انتشارات قدیانی
*کلیدهای رفتار با کودک یک ساله و دوساله، انتشارات صابرین
*نیروی نبوغ معنوی، تونی بازان-موضوع پرورش هوش معنوی

*یک دقیقه با فرزندم ( کتاب مادر) - نوشته: اسپنسر جانسون - نشر نی

*فرزندان موفق:دکتربورلی نورفلدمن ترجمه مهرزادصالحی
*چگونه باکودکم رفتار کنم:دکتر گاربر
* شگفتی دختران - نوشته : میشل گویان - انتشارات نقش و نگار - 66950725 و 66496249

*دائره المعارف بارداری و تولد ژان بالاسکاس

* کلیدهای آموختن به کودکان درباره خدا-نویسنده: ایریس یاب-مترجم: دکتر مسعود حاجی زاده، ناشر: انتشارات صابرین
* خاطراتی از دکتر هفت ساله
* تقویم زناشویی: http://shiateb.blogfa.com/post-35.aspx
* چند کتاب شهید پاک نژاد: http://yszaman.blogfa.com/post/15

*الفبای تعلیم و تربیت

*سخنرانی آقای حورایی در مورد تربیت ( بحثشون روانشناسی و مذهبی هست) لینک دانلود  http://www.askdin.com/thread15173.html
*سخنرانی آقای سلطانی که پیاده شده جلسات اینجا هست:  http://koodakbazendegi.blogfa.com/

*این هم لینک بخش دکتر حسن عباسی فروشگاه : http://armancenter.net/index.php?route=product/category&path=49
*وبلاگی هست به نام "کودک متعادل" http://koodakbazendegi.blogfa.com/ که مجموعه سخنرانیهای دکتر سلطانی رو متنی می کنن

*حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه یک سری سخنرانیهاشون راجع به تربیت فرزند بوده که بسیار مفید و ارزنده است
در این صفحه میتونی اونها رو ببینی
http://www.mojtabatehrani.ir/fa/type/7?&p=12

*در مورد اون کتابها و خلاصه شده بعضی این سخنرانیها در سایت  مادر بانوhttp://madarbanoo.com/
*سایت والدین هم سایت مفیدو خوبیهhttp://valedein.ir/

*سایت از جنس خدا مال خانواده محترم خانم سارا عرفانی که به همراه همسرشون آقای موذن زاده اون رو ادره می کنند و وبلاگ دخترشون مطهره به نام به رنگ پدر که لینکش هم در اون سایت هست و سایتی که به تازگی این خانواده محترم راه اندازی کردند به نام مادر بانو که اون لینکش هست آدرس اصلی این سایت هم http://azjensekhoda.com/
*یک نرم افزار به اسم 60 نکته درتربیت فرزند دراسلام از حاج آقای دهنوی

یه مدرسه دانشجویی قرآن و عترت هست توی خیابون 16 آذر (نزدیک انقلاب چسبیده به دانشگاه تهران) اساتید بسیار عالی و خوبی داره.الان چند وقته که دارند تلاش میکنند کانون خانواده این مرکز رو راه اندازی کنند.من شماره این مدرسه رو مینویسم یه تماس بگیرید خودتون متوجه میشید که بهشتیه توی این تهران
پر از دود و دم.
الان استاد ما برای پنج تا 7 سال زندگی انسان دارند کتاب مینویسند والان کتاب 7 سال اولشون در اومده که تماما مبتنی بر روایاته.
حتما تماس بگیرین و در ضمن اساتید اونجا همه عالی هستند ولی استاد اُخوَت استادِ استادهای اونجاست.
021-88968309
www.quranEtratSchool.ir
info@QuranEtratSchool.ir
ار آن جایی که من سخنرانی های استاد شجاعی را گوش میکنم(ایشون با آیت الله شجاعی صاحب کتاب مقالات هم نام اند)حدود 14جلسه سخنرانی در باب تربیت کودک ار قبل از انعقاد نطفه تا14سالگی دارند که میشه از فروشگاه موسسه منتظران منجی به شماره02155972455تهیه کرد.
البته من خودم یه منبع خوب سراغ دارم. برای دوستانی که ساکن تهران هستند یه کانون هست به نام کانون فرهنگی راه روشن. که کلاس ها و همایش های خیلی مفیدی در مورد بارداری، تربیت فرزند از اول تا 7 سال، از 7 سال تا 14 سال و 14 سال به بالا دارند. کلاس های بارداریش هم مباحث دینی رو می گن هم پزشکی. خیلی عالیه. استاد اکثر کلاساشون هم خانم همیز هستن که شاید بعضی ها بشناسن. البته سی دی های صوتیشون هم هست که فکر کنم حتی تلفنی هم بتونید تهیه کنید. برای دوستان غیر ساکن تهران عرض می کنم.

 

1-سایت عقیق http://aghigh.ir/fa/news/7085 /


13-وبلاگ زیر یک سقف بخش مادرانه ها zire1saghf.blogfa.com
14وبلاگ میهمان زمین www.mihmanezamin,persianblog.ir

نرم افزار "خانواده برتر، تربیت فرزند بهتر"
که مجموعه سخنرانی های استاد پناهیان با موضوع خانواده و تربیت هست و از اینجا میتونی تهیه ش کنی :

http://www.bayancenter.ir/component/virtuemart/page/shop.product_details/category_id/17/flypage/flypage.tpl/product_id/46.html

دوتا کتاب هم هست که رویکردشون دینی نیست، اما من خودم خیلی ازشون ایده گرفتم و تونستم با تلفیق مطالبش با آموزه های دینی، به راهکارهای خوبی برسم:


*سخنرانی های حاج آقا تراشیون که هم میتونین سرچ کنین و هم توی رادیو معارف یک روز در هفته پرسش و پاسخ دارن و اگه کسی توی قم زندگی بکنه درساشون برگزار میشه


*حرف ِ من بود.

پی نوشت1: توضیحاتی که کنار بعضی از این منابع هست نوشته ی خود ِ دوستانیه که کامنت گذاشته اند.

پی نوشت2: ببخشید اگر نامرتبه و  احیانا بینشون منابعی  تکراری وجود داره.


 

 

همشون به جز اون پایینیه، سمت ِ چپ (اگر همسر اینگونه میبود) که مربوط به انتشارات منیر هست از انتشارات صابرین هستند.

 

این دو تا رو هم برای خودمون گرفتم.

 

راستیه برای برادرزاده کوچیکم (کلاس اولیه و خیلی دوست داره کتاب داستان بخونه) و چپیه  (کلاس چهارمه عاشق شعره) برای بزرگست.

 

این کتابهای مذهبی کودکانه رو هم خریدم تا در مناسبتها به بچه های اطرافم هدیه بدم.

 

ایضا اینها رو

 

و اینها هم کتابهایی که برای ِ  پسری ِ عشق ِ کتابهای ِ تصویری و رنگارنگ  خریدیم (همشون رو از انتشارات شهر قلم خریدیم).

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (17)

مهدیه
14 اردیبهشت 93 10:50
ما که از رفتن به نمایشگاه محرومیم. تو رو خدا اینا رو نجا نذار باور کن اشکم در میاد که چنین چیزایی هست و من بهشون دست رسی ندارم. اگه یکسری شون رو بگم می تونی برام بگیری؟ یا دیگه نمیری نمایشگاه. می دونم با بچه خیلی سخته...
مامان قندعسل
14 اردیبهشت 93 12:05
ممنون مهتاب جون اتفاقا امشب عازم تهرانم برای فردا میرم نمایشگاه.لطف کردی خانمی
مهدیه
14 اردیبهشت 93 12:52
این سی دی سخنرانی های استاد شجاعی رو خیلی تمایل دارم گوش کنم. ببین اگه جایی هست تو اینترنت که همین تربیت کودکش رو دانلود کنم بهم معرفی کن تا زحمت خردیش رو بهت ندم. با خالم صحبت کردم ایشالا میرن نمایشگاه. قرار شد اسم کتاب ها و انتشاراتشون رو با غرفه بهشون بگم تا برام تهیه کنن. می گردم تو اینترنت و غرفه های انتشارات هایی که مد نظرم هست رو پیدا می کنم. فقط اگه بازم به منبعی برزخوردی که خوب بود بی زحمت معرفی کن
مهدیه
14 اردیبهشت 93 12:53
راستی من کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم رو توصیه می کنم. همچنین سخنرانی های دکتر فرهنگ درباره ی تربیت فرزند و خانواده ی موفق که راه گشا و عالیه.
مامان محمد مهدي (مرضيه)
14 اردیبهشت 93 14:17
مبارك باشه خريداتون من نمي دونم چرا اصلا هيچ تمايلي به نمايشگاه كتاب ندارم، با اينكه خيلي كتاب دوست دارم ولي چند باري كه رفتم نمايشگاه خيلي خسته شدم و ديگه همت نمي كنم برم، اصلا اسمش مياد ياد اون خستگي هام مي افتم
مامان ساناز
14 اردیبهشت 93 19:01
ممنون مامان عليرضا عزيز
mahtabبه دوستان
15 اردیبهشت 93 5:55
دوستاي خوبم يادم رفت از انتشارات بنفشه( قدياني) با اون غرفه ي بزرگ و اون همه کتابهاي خوب و زياد و متنوعش تعريف کنم...حتما اگه رفتيد نمايشگاه به اون انتشارات سربزنيد
مامان امیـــرحسیــــن
16 اردیبهشت 93 23:37
ممنون گلم.... ایشالا تو نمایشگاه اصفهان ازش استفاده میکنیم
انسان الهی
15 مرداد 93 15:33
باسلام-فهرست کتابهای تربیتی که ارائه داده بودید بسیار عالی و جامع بود-باتشکر از شما
mahtab
پاسخ
باسلام دراصل بايد از دوستاني که هرکدوم يکي از اونها رو معرف کردن تشکر کرد
مامان فاطمه خانم
8 مهر 93 20:53
خیلی خوب بود اما ای کاش راهی برای تهیه این کتابها هم وجود داشت
mahtab
پاسخ
وجود داره، چرا نداشته باشه من خودم چندتاييش رو خريداري کردم
rohani
19 مهر 93 13:58
سلام. خیلی استفاده کردیم موفق باشید
mahtab
پاسخ
سلام خوش اومدین خدا رو شکر
مامان امیررضا
18 اردیبهشت 94 15:50
ممنون از معرفی کتابها خیلی کمکم کرد
mahtab
پاسخ
فاطمه
18 آذر 94 18:36
ممنون ک وقت گذاشتین
آلاء
14 بهمن 94 11:45
سلام خیلی عالی بود این هم کتاب مهارتهای خیرگزینی برای کودکان 7 تا 14 سال است که خیلی کتاب عالی هست. برای تربیت دینیه http://bookroom.ir/book/39478/%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C:-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-7-%D8%AA%D8%A7-14-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87
سحر
10 تیر 95 11:15
سلام بچه ها من هم چند کتاب خوب خوندم البته دینی نیست اسما شو میگذارم کتاب کودک موفق من نوشته احسان کاظمی : تو این کتاب میتونید نحوه صحبت کردن و برخود منطقی با احساسات کودک را بیاموزید کتاب کوچک آرامش نوزاد نوشته فیروزه روستا آموزش توالت رفتن به کودکان نوشته زهرا سلیمانی و کتاب از کودکان خود نابغه بسازید نوشته آن بولکیس ترجمه محمد طاهر طاهر : این کتاب بازی هایی که میشه از بدو تولد انجام داد رو که باعث میشه مغز کودک ماکسیمم رشد خود رو بکنه داره
محمدی فرد
30 شهریور 96 22:20
سلام خدمت شما؛ وبلاگ خوب ، مفید و زیبایی دارید، ان شاالله موفق و پیروز باشید. وبلاگ من در زمینه ترویج و انتشار معارف مهدوی هست. اگر از وبلاگم بازدید کنید باعث افتخاره و میخواستم درخواست کنم اگر تمایل داشته باشید با هم تبادل لینک کنیم تا به این طریق باعث ترویج این معارف بشیم و افراد بیشتری بتونن از این مطالب بهره ببرن. با تشکر از توجه شما. اللهم عجل لولیک الفرج. http://mahdaviat-12.blog.ir
پرورش آموز
14 دی 96 13:47
کتاب " تربیت به روش سلطان بانو" نگرش نو و متفاوتی به تربیت فرزند دارد. کتابی کاملا کاربردی و راهکار محور است. لقمه لقمه و با فصل‌های کوتاه و زیبا مطالب را بیان نموده است. فکر می‌کنم اگر کسی به دستورات کتاب عمل کند،‌حتما تفاوت محسوسی را در رفتار فرزندش می‌بیند.